Misalnya Printing Presses and Seditious Publications Enactment, 1931 (No. 5 of 1931) bagi Kelantan dan Seditious Publications (Amendment) Ordinance, 1928 (No. 16 of 1928) bagi Negeri-negeri Selat. Akta Hasutan 1948 kemudiannya diperluaskan penguatkuasaannya ke Sabah dan Sarawak setelah pembentukan Malaysia. 

Dalam tempoh 70 tahun ini, undang-undang tersebut digunakan untuk mendakwa mana-mana individu yang disyaki menghasut masyarakat. Daripada ahli politik, mahasiswa hinggalah kepada kartunis. Undang-undang ini mendapat kritikan dari dalam dan luar negara kerana dilihat disalah guna untuk tujuan politik. 

Dalam erti kata lain, penentang lebih berkisar tentang perlaksanaan secara sewenang-wenang undang-undang itu. Namun ingin penulis tekankan bahawa masalah yang timbul bukan sahaja berpunca daripada aspek pelaksanaan sahaja, bahkan sifat lapuk yang ada pada Akta Hasutan 1948 menyebabkan undang-undang itu bermasalah dan wajar ditamatkan penggunaannya. 

Akta Hasutan 1948 diperkenalkan lebih kurang sebulan setelah Darurat (1948-1960) diisytihar di Tanah Melayu oleh pentadbiran British Malaya, iaitu pada 16 Jun 1948. Darurat yang berlarutan sehingga 12 tahun itu dilancarkan bagi membanteras ancaman pengganas Komunis. Secara dasarnya, deklarasi darurat adalah satu tindakan absah sesebuah negara dalam mendepani ancaman keselamatan yang menuntut tindakan serta merta. Langkah-langkah khas lazimnya diperkenalkan dan sebilangan hak-hak asasi warganegara diketepikan buat sementara waktu. 

Akta Hasutan 1948 diperkenalkan dalam situasi ini. Dalam tempoh Darurat itu, penggunaan undang-undang biasa digantung seketika. Biarpun Akta Hasutan 1948 bukan termasuk dalam Ordinan-Ordinan dan Peraturan-Peraturan Darurat, namun keadaan semasa ketika itu pastinya mempengaruhi penggubal undang-undang ketika itu. 

Akta Hasutan 1948 terus kekal biarpun Darurat telah tamat. Situasi ini terjumlah kepada ‘normalisation of emergency’. Proses ini berlaku apabila undang-undang khas yang sepatutnya bersifat sementara terus kekal beroperasi dan menjadi seakan undang-undang biasa, sedangkan ancaman yang menjadi sebab penggubalannya sudah tidak wujud. Hal ini menyebabkan beberapa hak-hak madani rakyat tergantung buat selama-lamanya.

Usaha pihak British membanteras komunis hakikatnya berkait rapat dengan agenda kolonialisme dan bukanlah semata-semata secara jujur membantu