Loading...
perjanjian ini pada 1999.
Dalam perjanjian baharu Mahathir mengulangi kebodohan lalu apabila membenarkan kenaikan setiap 3 tahun sekali pada kadar 10% setiap kenaikan di Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Persekutuan, dan konsesi akan tamat pada 2030.
Rakyat tidak mampu bayar tol setinggi itu, kerajaan tidak mampu membayar pampasan ratusan juta setiap tahun jika kadar tol tidak dinaikkan. Pampasan tersebut pula pergi kepada orang tertentu sahaja.
Pada 2005, PM Abdullah Ahmad Badawi menambah konsesi tol lapan tahun lagi hingga 2038 bagi mengelak pembayaran pampasan kenaikan tol seperti dalam perjanjian 1999.
Akhirnya pada 2011, PM Najib Razak mengarahkan KWSP dan UEM ambil alih PLUS. Ini bukan sahaia memudahkan rundingan tetapi juga memastikan jika kerajaan perlu bayar pampasan maka wang tersebut akan tetap menguntungkan rakyat terutamanya pencarum KWSP.
[Gambar janji palsu Mahathir tol akan dimansuhkan pada 2018. Dia sendiri melanjutkan perjanjian sehingga 2030.]
Dalam perjanjian baharu Mahathir mengulangi kebodohan lalu apabila membenarkan kenaikan setiap 3 tahun sekali pada kadar 10% setiap kenaikan di Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Persekutuan, dan konsesi akan tamat pada 2030.
Rakyat tidak mampu bayar tol setinggi itu, kerajaan tidak mampu membayar pampasan ratusan juta setiap tahun jika kadar tol tidak dinaikkan. Pampasan tersebut pula pergi kepada orang tertentu sahaja.
Pada 2005, PM Abdullah Ahmad Badawi menambah konsesi tol lapan tahun lagi hingga 2038 bagi mengelak pembayaran pampasan kenaikan tol seperti dalam perjanjian 1999.
Akhirnya pada 2011, PM Najib Razak mengarahkan KWSP dan UEM ambil alih PLUS. Ini bukan sahaia memudahkan rundingan tetapi juga memastikan jika kerajaan perlu bayar pampasan maka wang tersebut akan tetap menguntungkan rakyat terutamanya pencarum KWSP.
[Gambar janji palsu Mahathir tol akan dimansuhkan pada 2018. Dia sendiri melanjutkan perjanjian sehingga 2030.]
Loading...