1. Dr Mahathir Mohammad sendiri mengaku bahawa setiap kali bajet-bajet yang dikemukakan sebelum pilihanraya pada kebiasaannya ada peruntukan dalam bajet bagi mempengaruhi rakyat untuk memilih kerajaan semula. Mahathir mendakwa bahawa bajet 2018 adalah bajet popular.
2. Mahathir juga berkata bahawa Bajet 2018 ini tujuannya untuk mendapatkan sokongan dalam pilihanraya. Hairan kerana bajet negara sepanjang Mahathir menjadi Perdana Menteri adalah untuk memastikan rakyat menyokong beliau dan kerajaan ketika itu.
3. Adalah tidak masuk akal jika sesebuah kerajaan membentangkan bajet yang bakal menjatuhkan kerajaan itu. Begitu juga bagi kerajaan DAP Pulau Pinang dan kerajaan PKR Selangor.
4. Tidak mungkin Bajet 2018 ini benar-benar bajet populis jika kerajaan tetap dengan polisi
2. Mahathir juga berkata bahawa Bajet 2018 ini tujuannya untuk mendapatkan sokongan dalam pilihanraya. Hairan kerana bajet negara sepanjang Mahathir menjadi Perdana Menteri adalah untuk memastikan rakyat menyokong beliau dan kerajaan ketika itu.
3. Adalah tidak masuk akal jika sesebuah kerajaan membentangkan bajet yang bakal menjatuhkan kerajaan itu. Begitu juga bagi kerajaan DAP Pulau Pinang dan kerajaan PKR Selangor.
4. Tidak mungkin Bajet 2018 ini benar-benar bajet populis jika kerajaan tetap dengan polisi
Loading...
GST. Kerajaan boleh saja memansuhkan GST tetapi kerajaan berpegang kepada realiti semasa yang merujuk kepada unjuran-unjuran kemampuan negara dan ekonomi yang sangat jelas.
5. Tambahan pula, GST bukanlah cukai tambahan tetapi gantian kepada cukai lama. Kira-kira 160 negara mempunyai bentuk cukai GST ini.
6. Bajet Alternatif PH-DAP ternyata tidak boleh dipercayai kerana Mahathir sendiri mengaku bahawa akan ada perubahan-perubahn tertentu dalam Bajet ciptaan PH-DAP.
7. Mahathir juga tanpa sedar telah mengkritik Bajet PH-DAP apabila beliau mengkritik kos kenaikan gaji penjawat awam. Beliau berkata bahawa kenaikan gaji itu akan menyebabkan kos sara hidup akan meningkat.
8. Mahathir juga berkata Bajet Alternatif PH-DAP adalah untuk mendapat maklum balas daripada rakyat. Maksudnya, setelah bajet alternatif dibentangkan, baharulah PH-DAP mahu mempertimbangkan pendapat dan suara rakyat.
9. Ianya jauh berbeza dengan Bajet 2018 yang dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Razak kerana sebelum dibentangkan, kerajaan BN Persekutuan telah meminta pandangan dan maklum balas daripada pelbagai kelompok rakyat untuk dijadikan tunjang kepada intipati Bajet 2018. Maksudnya, Bajet 2018 adalah bajet hasil suara rakyat. – KLX
5. Tambahan pula, GST bukanlah cukai tambahan tetapi gantian kepada cukai lama. Kira-kira 160 negara mempunyai bentuk cukai GST ini.
6. Bajet Alternatif PH-DAP ternyata tidak boleh dipercayai kerana Mahathir sendiri mengaku bahawa akan ada perubahan-perubahn tertentu dalam Bajet ciptaan PH-DAP.
7. Mahathir juga tanpa sedar telah mengkritik Bajet PH-DAP apabila beliau mengkritik kos kenaikan gaji penjawat awam. Beliau berkata bahawa kenaikan gaji itu akan menyebabkan kos sara hidup akan meningkat.
8. Mahathir juga berkata Bajet Alternatif PH-DAP adalah untuk mendapat maklum balas daripada rakyat. Maksudnya, setelah bajet alternatif dibentangkan, baharulah PH-DAP mahu mempertimbangkan pendapat dan suara rakyat.
9. Ianya jauh berbeza dengan Bajet 2018 yang dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Razak kerana sebelum dibentangkan, kerajaan BN Persekutuan telah meminta pandangan dan maklum balas daripada pelbagai kelompok rakyat untuk dijadikan tunjang kepada intipati Bajet 2018. Maksudnya, Bajet 2018 adalah bajet hasil suara rakyat. – KLX
Loading...