Berita Malaysia dan negara Tetangga

Loading...

Tidak nampak tekanan terhadap Islam di bawah PH

Loading...
PETALING JAYA: Kedudukan Islam di negara ini masih terpelihara walaupun tampuk pentadbiran kerajaan bertukar tangan, kata Mufti Perak, Harussani Zakaria.

“Saya tidak nampak ada tekanan terhadap Islam pada waktu ini, saya tidak nampak ada sekatan kepada gerakan Islam.

“Tetapi kalau maklumat tidak sampai kepada saya, saya tidak tahu. Setakat ini saya tidak nampak dengan ketara Islam tergugat di bawah kerajaan baru,” katanya kepada FMT ketika diminta mengulas sejauh mana kedudukan Islam dipertahan di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH).
Malah kata Harussani, Islam harus dikembangkan lagi, khususnya dalam bidang pendidikan.
“Saya lihat, barangkali harus diperbaiki tahap pendidikan, tekankan soal agama. Bukan hanya tahu sembahyang, puasa sahaja, tetapi kefahaman tentang falsafah Islam itu sendiri perlu ditambah,” katanya.

Mengulas mengenai penahanan pendakwah Muhammad Zamri Vinoth Kalimuthu yang didakwa menghina agama Hindu, Harussani, yang memberi pandangan secara umum berkata, jika seseorang memberi kenyataan menghina agama lain secara terbuka, maka perbuatan sedemikian adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

“Jangan mencaci, menghina agama lain kerana dari segi syarak pun kita tidak dibenarkan mencaci agama lain. Apabila kita caci agama lain akan timbul orang yang caci agama kita balik. Itu akan timbul perpecahan. Nabi tidak benarkan kita caci agama lain dalam mengembangkan Islam.

“Kalau dia mahu menceritakan secara peribadi perbezaan agama, itu pendapat dia, asalkan tidak mencaci agama. Cuma beri pendapat kenapa dia masuk Islam kerana tidak puas hati dengan agama sebelum itu. Itu tidak ada masalah, sebab itu pendapat dia.

“Tetapi kalau dia secara terbuka pergi hina dan caci agama yang dia tinggalkan itu tidak boleh,” katanya sambil memberitahu itu kata-katanya itu tidak ditujukan khusus kepada mana-mana individu kerana tidak mengetahui isu sebenar melibatkan Zamri.

Sebelum ini Mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin mendakwa suara “mempertahankan Islam” sukar kedengaran di bawah pentadbiran PH.

Asri dalam catatan Facebooknnya turut membidas penahanan Zamri yang didakwa menghina agama Hindu dalam satu ucapan di Masjid As Siddiqin di Kampung Panchor, Kelantan pada 30 Disember tahun lalu.

Beliau berkata, Zamri ditangkap walaupun hanya berkongsi pengalaman peribadi menukar agama, tetapi individu dalam kerajaan yang dianggap menghina orang Islam dan menimbulkan ketegangan kaum “hanya dipanggil untuk memberi keterangan”.
Loading...
Back To Top