Berita Malaysia dan negara Tetangga

Loading...

Sejarah Anugerah Oscar Filem Hollywood

Loading...
Anugerah Oscar atau Anugerah Akademi adalah sebuah majlis anugerah tahunan Hollywood, Amerika Syarikat, yang diacarakan oleh Akademi Sains dan Seni Perfileman (A.M.P.A.S.) untuk mengiktiraf kecemerlangan sinematik dalam industri filem Amerika Syarikat.

Sejarah+Infografik+Oscar

Majlis anugerah Oscar pertama kali diadakan pada tahun 1929 di Hotel Hollywood Roosevelt.

Majlis anugerah Oscar pertama kali disiarkan melalui radio pada tahun 1930 dan mula disiarkan di televisyen pada tahun 1953.

Pada masa kini, majlis akademi Anugerah Oscar disiarkan secara langsung di lebih daripada 200 buah negara diseluruh dunia.

Sejarah Pertama Oscar

Menurut laman web oscars.org, idea untuk membuat anugerah Oscar mula tercetus tahun 1927, tidak lama selepas terbentuknya Academy of Motion Picture Arts and Sciences, yang pada mulanya digelar makan malam bersama di Crystal Ballroom Hotel Baltimore di Los Angeles.

Di antara topik yang dibincangkan dalam makan malam organisasi tersebut adalah penghargaan untuk para penggiat filem.

Idea untuk memberikan penghargaan secara rutin kepada tokoh-tokoh filem ini pun dipersetujui.

Art Director MGM, Cedric Gibbsons, kemudiannya telah melakar patung seorang kesatria yang berdiri di atas gulungan filem sambil memegang pedang.

Pihak Academy kemudian meminta pereka patung terkenal Los Angeles, George Stanley, untuk menjadikannya dalam bentuk tiga dimensi. Maka terbentuklah piala yang kemudian disebut Oscar.

Anugerah perdana piala Oscar berlangsung pada 16 Mei 1929 di Blossom Room Hotel Hollywood Roosevelt.

Sehingga tahun 1945, ukuran patung yang menjadi piala Oscar ini juga berubah-ubah. Bahan yang digunakan juga berganti-ganti.

Kemudian, selepas tahun 1945, rekaan patung anugerah Oscar dibuat dengan ukuran ketinggian 13.5 inci dan sejak tahun 1982 pula, bahan untuk membuat patung anugerah Oscar dibuat daripada emas.

Secara rasmi, ketika pertama kali dianjurkan, pihak Academy memberi nama penghargaan ini dengan sebutan Academy Award of Merit.

Nama anugerah Oscar muncul secara misteri dengan beberapa versi cerita yang menyebut asal usul mula nama Oscar.

Di antara versi ini menyebutkan bahawa nama Oscar muncul dalam tulisan Sidney Skolsky.

Laman web history1900s.about.com pula memiliki versi lain. Menurut laman web ini, nama Oscar bermula dari cerita seorang pustakawan di the Academy bernama Margaret Herrick.

Ketika melihat patung yang terpasang di piala, secara spontan dia mengaku ingat pakciknya yang bernama Oscar. Kemudian dari situlah piala tersebut kemudiannya dikenali di Academy sebagai anugerah Oscar.

Hingga saat ini, belum ada kesepakatan tentang sejarah penyebutan nama Oscar dan walaupun asal usul permulaan nama anugerah Oscar masih misteri, penghargaan ini tetap menjadi sangat terkenal di seluruh dunia

Sejarah+Nama+Oscar

Beberapa kejadian menarik juga mengiringi sejarah anugerah Oscar ini.

Seorang aktor terbaik penerima anugerah Oscar, Emil Jannings, ketika dinobatkan sebagai aktor terbaik, memilih untuk pulang ke negara asalnya, Jerman, berbanding menghadiri anugerah ini.

Seorang aktor bernama Oscar yang meraih penghargaan tersebut, Oscar Hammerstein II, berjaya mendapat anugerah untuk lagunya berjudul ‘The Last Time I Saw Paris’. Lagu ini menjadi soundtrack filem berjudul ‘Lady Be Good’. Oscar meraih penghargaan Oscar ini pada tahun 1941.

3 Filem Pemenang Terbanyak Oscar

Sepanjang anugerah filem Oscar, Academy Awards memiliki peraturan jumlah maksimum Oscar yang boleh dimenangi oleh sesebuah filem adalah 11 anugerah.

Dan dalam sejarah anugerah Akademi Oscar, hanya 3 filem hebat yang berjaya mencapai prestasi gemilang membawa 11 anugerah Oscar setakat ini.

1. Ben-Hur

Ben-Hur (1959), filem yang diarahkan oleh William Wyler, berjaya memenangi 11 anugerah Oscar dari 12 pencalonan.

Ben Hur dibintangi oleh Charlton Heston, yang dikhianati oleh rakannya semasa kecil dengan menjadikannya sebagai hamba kapal.

Cerita menggambarkan perjuangan Ben Hur selama menjadi hamba, kehilangan keluarga, hingga akhirnya memperoleh kebebasan.

Filem ini dipuji kerana alur cerita yang sangat mengesankan.

2. Titanic

Titanic (1997), diangkat dari kisah benar peristiwa tragis tenggelamnya kapal RMS Titanic yang menjadi latar utama filem garapan James Cameron.

Kisah percintaan antara Jack dengan Rose, seorang wanita kaya, membuatkan filem ini abadi sebagai filem kisah percintaan yang sangat hebat.

Efek visual yang teliti, sejarah yang hebat dan kisah cinta yang menyentuh hati, membuatkan Titanic menjadi salah satu filem paling laris sepanjang masa.

Filem Titanic memenangi 11 anugerah Oscar dari 14 pencalonan.

3. Lord of the Rings

Lord of the Rings: The Return of the King (2003), mendapat 11 pencalonan dan memenangi semuanya.

Diangkat dari novel fiksyen Tolkien, LOTR: Return of the King menggambarkan perjuangan Middle Earth melawan Sauron.

Filem ini juga menggambarkan perjalanan panjang Frodo ke Gunung Doom untuk menghancurkan cincin sakti.

Setiap adegan di dalam filem ini seakan-akan abadi bermula dari Aragorn yang memanggil tentera orang mati sehinggalah pertempuran antara Nazguls dan Gondor.

Bukan hanya efek visual, para pelakon dan juga jalan cerita seolah-olah menarik bersama penonton untuk seakan-akan berada bersama di dalam Middle Earth.

Sehingga saat ini, belum ada lagi filem lain yang mampu mengikut jejak tiga filem hebat di atas.

Kategori Anugerah

Kategori semasa
  • Filem Terbaik
  • Pengarah Terbaik
  • Pelakon Lelaki Terbaik
  • Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik
  • Pelakon Wanita Terbaik
  • Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
  • Filem Animasi Terbaik
  • Filem Pendek Animasi Terbaik
  • Sinematografi Terbaik
  • Rekaan Kostum Terbaik
  • Filem Dokumentari Terbaik
  • Dokumentari Subjek Pendek Terbaik
  • Suntingan Filem Terbaik
  • Filem Bahasa Asing Terbaik
  • Filem Pendek Aksi Terbaik
  • Solekan dan Dandanan Rambut Terbaik
  • Skor Muzik Asal Terbaik
  • Lagu Asal Terbaik
  • Rekaan Produksi Terbaik
  • Suntingan Bunyi Terbaik
  • Adunan Bunyi Terbaik
  • Kesan Visual Terbaik
  • Lakon Layar Adaptasi Terbaik
  • Lakon Layar Asal Terbaik

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 7 Mitos Cinta Filem-filem Hollywood

-SENTIASAPANAS.COM

Loading...
Back To Top