Berita Malaysia dan negara Tetangga

Loading...

Tempat menarik, beri keseronokan berbeza

Loading...
JAUH perjalanan, luas pemandangan. Meluangkan masa bercuti bukan saja untuk melapangkan fikiran, tetapi memberi peluang untuk kita menerokai tempat baharu dan mempelajari budaya masyarakat di destinasi yang dikunjungi.

Sudah memasuki bulan kedua, tahun 2020, pasti masih ramai yang mahu merancang untuk jadual percutian ke lokasi baharu jarang dikunjungi.

Bagi yang ingin merasai pengalaman berbeza dan mempunyai keunikan tersendiri, antara yang disenaraikan lokasi menarik untuk diterokai.

1. Bhutan.


Paro Taktsang, Bhutan.
Dikenali dengan jolokan syurga Himalaya, Bhutan adalah negara kecil terletak di selatan benua Asia.

Mempraktikkan ‘dasar berkepentingan tinggi, berpengaruh rendah’ sebagai polisi negara, pelancong dikehendaki membayar bayaran atau yuran harian yang tinggi. Lokasi ini juga adalah ‘The Last Shangri-La’.


Kehijauan bukit-bukau, menjadi tarikan kepada pelancong untuk berjalan kali di lereng bukit menyaksikan keindahan alam yang terpelihara.

Alam akan menjadi lebih lestari, jika manusia tidak mencemarinya. Tidak hairan, Bhutan satu-satunya negara yang bebas karbon, kini dalam usaha menjadi negara organik sepenuhnya untuk 2020 ini.

Biarpun mengenakan bayaran harian yang mahal, itu secara tidak langsung mengurangkan bilangan pelawatnya.

2. England

Sejak negaranya bebas daripada cengkaman pencerobohan, pesisiran pantai England menjadi tempat yang damai, penuh ketenangan. Bercanda di pantai sambil menikmati sajian enak ‘fish and chips’, mengutip cengkerang dan membina istana pasir cukup menenangkan.


Jurassic Coast, England.
Tahun ini, jajaran baru Laluan Pantai England terus dibuka. Ini sejauh 3,000 batu ia buat pertama kalinya memberikan akses seluruh pantai negaranya.


3. Macedonia utara

Destinasi percutian wajar dikunjungi seterusnya ialah Macedonia. Bukan hanya kemeriahan ulang tahun negara tetapi lapangan terbang baru dibuka. Menariknya, negara ini sekian lama menjadi perdebatan politik kerana bersempadan dengan Greece.


Lake Ohrid, Macedonia.
Perjanjian itu ditandatangani yang kira-kira dua tahun lalu, mewujudkan tarikan pelancongan untuk negara kecil di tengah-tengah Balkan.


Sudah terkenal dengan gastronomi, tradisi kuno dan alam semula jadi, pencinta budaya dan dalam kalangan pelancong, itu menjadi faktor untuk memasukkan negara ini sebagai destinasi kunjungan.

Tahun ini, ada laluan penerbangan baru ke Lake Ohrid yang dilindungi Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dan Trail Scardus Trail menyajikan perjalanan sejauh sepanjang 495 kilometer (km) di sepanjang kawasan puncak paling dramatik.

4. Aruba

Aruba terletak di pusat budaya San Nicolas atau dikenali Sunrise City, menyajikan suasana semula jadi berwarna-warni dan kreatif hasil karya pelukis tempatan dan antarabangsa.


Flamingo Beach, Aruba.
Seni jalanan dan warna warni karnival menjadi ‘jendela’ yang melonjakkan kegembiraan. Aruba ini menawarkan keindahan pulau ini sebagai hab pengujian penyelesaian tenaga boleh diperbaharui negara lain selain sedang melaksanakan pengharaman penggunaan plastik dan krim pelindung matahari yang mengancam terumbu karang.


Dengan jaminan penginapan, Aruba adalah sahih, murah dan mempunyai kelestarian mapan pesona keindahan alam dan pantai yang mendamaikan.

5. Eswatini (Swaziland)

Negara ini mungkin jarang didengar. Tetapi bagi mencintai percutian pengembaraan, hidupan liar, nikmati sendiri pengalaman itu. Kerajaan baru yang dinamakan Eswatini (dahulunya Swaziland) adalah destinasi paling rendah di Afrika Selatan serta paling tidak dikunjungi.


Hlane Royal National Park, Swaziland.
Bagaimanapun dengan adanya lapangan terbang antarabangsa baru serta infrastruktur jalan dinaiktaraf, kawasan konservasi dan ibu negara, bakal menjadi tarikan pengunjung pada tahun mendatang.


Keindahan landskap dalam taman dan tanah rizab menjadi tarikan sama ada lapisan zip, pendakian, jeram atau menyaksikan kumpulan hidupan liar.

6. Belanda

Tahun ini, menandakan kebebasan 75 Perang Dunia Kedua. Negara ini sarat dengan aktiviti sambutan yang menarik. Misalnya

Amsterdam sentiasa ingin dikunjungi dengan menaiki kereta api sambil menjelajah sebilangan besar pemandangan menarik negara itu.
Loading...
Back To Top