Berita Malaysia dan negara Tetangga

Loading...

Bagaimana 1MDB telah menguntungkan TNB dan Petronas selepas rugi sebanyak RM150 bilion selama 20 tahun

Loading...

Kebanyakan rakyat Malaysia tidak tahu bahawa, sejak tahun 1992, IPP Mahathir telah rompak TNB sebanyak RM150 bilion. Malah, pada tahun 2013, Kit Siang mendedahkan bahawa ini adalah rompakan terbesar dalam sejarah Malaysia. Salah satu sebab utama 1MDB ditubuhkan ialah untuk mengembal alih IPP dan menjimatkan TNB lebih daripada RM10 bilion setahun. Dalam proses yang sama, Petronas juga diselamatkan berbilion ringgit setahun dalam subsidi minyak. Ini adalah rahsia yang Mahathir tidak mahu rakyat Malaysia mengetahui, Sebab itulah dia menyerang 1MDB pada tahun 2015.

Najib Tun Razak berkata, selama 15 tahun sehingga 2012, syarikat petroleum negara terpaksa memberi subsidi gas yang dibekalkan kepada pengeluar tenaga bebas (IPP). Ini menyebabkan Petronas menanggung kerugian lebih daripada RM10 bilion setiap tahun.

Walau bagaimanapun, Najib berkata, lebih kurang enam tahun lalu, 1MDB telah mengambil alih banyak IPP dan menjadi syarikat IPP kedua terbesar di negara ini. Ini, katanya, membenarkan kerajaan memulakan tender terbuka untuk perjanjian IPP.

Najib berkata selepas 2012, kadar gas yang dibekalkan kepada IPP meningkat secara berperingkat dan membolehkan Petronas mengurangkan kerugian yang ditanggung daripada subsidi gasnya antara RM1 bilion dan RM2 bilion setiap tahun dari RM13 bilion kepada RM15 billion tahun sebelumnya.



Kit Siang mendedahkan bahawa IPP Mahathir adalah rompakan terhebat dalam sejarah Malaysia yang dianggarkan RM260 bilion hari ini

Ini adalah apa yang dikatakan oleh Lim Kit Siang pada 11 Oktober 2013, seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini:

Dalam bukunya yang diterbitkan oleh Fulbright Alumni Association of Malaysia, bekas pengerusi eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Ani Arope mendedahkan bagaimana selepas terjadinya “Blackout” yang bersejarah di seluruh Semenanjung Malaysia pada tahun 1992, TNB terpaksa menyerahkan tanah yang diperolehnya di Paka (Terengganu ) dan Pasir Gudang (Johor) kepada pihak ketiga untuk loji kuasa.



TNB dirompak dengan anggaran RM150 bilion selama 20 tahun lebih

Ini adalah permulaan era baru Independent Power Producers (IPP) dan yang pertama adalah YTL Power Generation Sdn Bhd.

Ini diikuti dengan yang lain – Powertek Bhd, Genting Sanyan Power Sdn Bhd, Segeri Energy Ventures Sdn Bhd, Malakoff Bhd, Tanjung plc, EPE Power Sabah Energy Corp, Alpha Intercount’l Bhd, Sutera Bhd, Cergas Unggul Sdn Bhd and Ekran Corp.

Walaupun Ani merasakan bahawa perjanjian pembelian kuasa dengan YTL untuk tempoh 21 tahun – dari 1994 hingga 2015 – adalah “terlalu-lalu murah”, dia telah ditekan untuk menandatangani perjanjian, yang ianya telah didraf oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU).

Kemudian Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad adalah orang yang “membina” kewujudan IPP.



Ani Arope mendedahkan bahawa IPP Mahathir adalah penipuan dan Malaysia dirompak berbilion setiap tahun lebih dari 20 tahun.

“Tiada rundingan apa pun; daripada bercakap terus dengan IPP, TNB duduk dengan EPU. Dan kami dipermalukan dan dipandang rendah setiap kali kami pergi ke sana.

“Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberi kami syarat dan meminta kami hanya untuk bersetuju. Saya berkata jangan harap untuk saya bersetuju,” Ani mendedahkan dalam memoirnya yang dikeluarkan baru-baru ini.

Ani, yang berada di bawah tekanan untuk menandatangani perjanjian itu, merasakan bahawa perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan ianya berat sebelah.

“Sekiranya ia mengikut undang-undang dan tidak adil, saya tidak akan melakukannya. Sekiranya ia adil dan tidak mengikut undang-undang, saya masih tidak akan melakukannya. Ianya mestilah mengikut undang-undang dan adil,” katanya.







Raja Petra Kamarudin
LINK





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram FacebookEmel kepada MRTwitterRSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Loading...
Back To Top