Berita Malaysia dan negara Tetangga

Loading...

Bekas pegawai kanan SPRM buat laporan terhadap Najib

Loading...

 

Published on May 13, 2018

Seorang bekas pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini membuat laporan kepada SPRM berhubung beberapa dakwaan melibatkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bekas Pengarah Risikan dan Siasatan SPRM, Datuk Abdul Razak Idris berkata, laporan itu berkaitan apa yang disyaki sebagai tindakan menghalang siasatan berhubung kes Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) dan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Menurutnya, SPRM antara lain digesa menyiasat Najib yang disyaki menggunakan kuasa untuk menghalang siasatan kes berkenaan dan menuntut supaya bekas perdana menteri itu mengisytihar hartanya.

Bercakap kepada pemberita sebelum membuat laporan berkenaan kepada SPRM di sini, Abdul Razak berkata, jika nilai harta yang dimiliki itu tidak setara apabila dibanding dengan emolumen sah, perkara itu perlu diberi penjelasan.

"Kalau tidak boleh dijelaskan, itu satu kesalahan," katanya sambil menambah laporan itu dibuat mengikut Seksyen 23 dan Seksyen 36 Akta SPRM.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib tumbang pada Pilihan Raya Umum ke-14 Rabu lalu sekaligus menamatkan pemerintahan BN di Malaysia selama 61 tahun.

Susulan kemenangan itu, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 10 Mei mengangkat sumpah jawatan perdana menteri buat kali kedua. - Bernama
Loading...
Back To Top